2011. május 16., hétfő

A Blackberry és a Nokia is NFC-ben utazik

Miközben az az iOS és az Android uralni látszik az okostelefonok piacát, a másik két nagyobb platform is szeretne meghatározó tényezővé válni/maradni. Mind a RIM, mind a Nokia többek között az NFC technológiával kívánja pozícióit javítani ebben a versenyfutásban. Hogy milyen sikerrel, az majd elválik, annyi azonban biztos, hogy népszerű okostelefon a közeli jövőben nehezen képzelhető el NFC nélkül.
A Blackberry készülékeket gyártó RIM (Research In Motion) a minap bejelentette, hogy a hamarosan megjelenő okostelefonjai, a Blackberry 9900-as és a 9930-as már használni fogják a near field communications technológiát. A tengerentúli gyártónak ezek lesznek az első NFC-képes mobiljai, mely készülék ezen tulajdonságáról egyelőre csak annyit tudni, hogy alkalmassá teszik az telefont a mobilfizetésre. A beépített NFC-technológia további részletei csak a nyári piacra dobás előtt nem sokkal várhatóak.
A NFC chip beültetésével egyidőben az új okostelefonok már a legújabb Blackberry operációs rendszerrel érkeznek. Az új szoftver természetesen már támogatja az olyan NFC-képességeket, mint a tag-olvasás és a Blackberry wireless kiegészítőivel való problémamentes kapcsolatot.


Az életéért küzdő Nokia is beszállt az NFC-s versenybe, és nem kisebb partnert szerzett hozzá (nem, most nem a Microsoft-ra gondolunk), mint a világ jelenlegi talán legnépszerűbb játéka, az Angry Birds készítőjét. A Rovio nemrég mutatta be a kifejezetten az NFC-képes Nokia C7-re készített Angry Bird Magic-et, amely már kihasználja az NFC nyújtotta lehetőségeket. Az új játékban a játékosok választhatják a két játékos módot, amelyben az NFC technológia segítségével közösen tudják lerombolni azokat az átkozott malacokat. Amellett, hogy a Rovio értelemszerűen a játék népszerűségének fenntartását várja a fejlesztéstől, a Nokia egy olyan vásárlói réteget szeretne elérni ezzel az exkluzív tartalommal, amelyet az elmúlt években elveszített. Amellett, hogy a C7-esen már eleve rajta lesz az AB Magic, az alkalmazás természetesen elérhető lesz az Ovi store-ban is még idén.

Társkeresésében a Nokia azonban nem állt meg a Microsoft-nál és a Rovio-nál. Az francia AIRTAG-gel közösen virtuális hűségkártyát készítettek, amely a C7-es NFC-technológiából adódó P2P képességeit igyekszik kihasználni. Az alkalmazással a felhasználó hűségpontok gyűjthet, illetve kuponokat tölthet le a telefonjára anélkül, hogy mobilhálózati adatforgalmat generálna. A Nokia fejlesztése úgy számol, hogy a következő években várhatóan robbanásszerűen növekvő NFC architektúrát eleinte csak innovatív mobilmarketing megoldásokra használják majd a telefontulajdonosok, és csak később fog elterjedni a telefonok kártya-emulációs módban való használata, azaz fizetési alkalmazások használata.

Fenti elképzelés, miszerint a telefonok kártyaemulációs módban való használata csak a második-harmadik lépése lesz az NFC és a mobil párosának, erősen vitatható. Egyfelől, mert a finn cég az elmúlt években nem igazán érzett rá a piaci igényekre, másfelől a jelenleg a világban futó NFC pilotok nagy része a mobilfizetésre van kihegyezve. Ettől függetlenül természetesen az említett P2P alkalmazások, illetve a kupon- és hűségprogramok szintén nagy lehetőségeket rejtenek a szolgáltatók számára.



Fényképek: www.gfktechtalk.com, www.techradar.com, www.terminal.hu     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése