2011. május 6., péntek

Kontaktus mentesen a new york-i metrón és a német vasúton

Minap egy Think Quarterly cikk kapcsán már foglalkoztunk a tömegközlekedési jegyek jövőjével. Bár szeretjük bemutatni, hogy milyen sokféle felhasználási módja van a kontaktus nélküli technológiáknak, most ismét e-ticketing témával kell, hogy foglalkozzunk, lévén két olyan hír látott napvilágot, amely mellett nem lehet szó nélkül elmenni.

Sem a new york-i tömegközlekedést felügyelő hatóság, sem a német vasúttársaság nem tartozik a futottak még kategóriába, ha személyszállításról van szó. Az előbbi kidolgozta kontaktus nélküli fizetési rendszerét a teljes new york-i metró- és buszhálózatra, utóbbi bejelentette, hogy az NXP-vel közös Touch&Travel programját a mobiljegy pilotjával folytatja. E két hír is jól példázza, hogy elképzelhetetlen a közlekedési jegyek rendszerének megújítása az érintés nélküli és mobil technológiák nélkül.

Talán a világ legösszetettebb és legnagyobb tömegközlekedési hálózatát üzemeltető szervezet, a New York City's Metropolitan Transportation Authority (MTA) közzétette nyílt standardokon alapuló kontaktus nélküli fizetési koncepcióját. A koncepció elfogadásával megindulhat az új fizetési rendszer közbeszerzése, majd kivitelezése. A koncepció abból a szempontból nem végleges, hogy az MTA várja a fizetési szolgáltatásokat nyújtó cégek, a technológiai vállalkozások, a telekommunikációs szolgáltatók és a rendszerintegrátorok véleményét, javaslatait a bevezetendő rendszerrel kapcsolatban. A hatékony kommunikációs érdekében a hatóság május 10-re személyesen prezentálja elképzelését, ahol az említett cégek reagálhatnak a koncepcióra. A partnerek bevonásának legfontosabb célja, hogy egy valóban csúcstechnológiát használó modell alakuljon ki, amely költséghatékony és technikailag is kivitelezhető.

Hasonló motivációk húzódnak meg a Deutsche Bahn Touch&Travel programja mögött is, azaz egy korszerű, egyszerűen használható, költséghatékony rendszert kívánnak kiépíteni. Annak érdekében, hogy az utazók számára lehetővé váljon az NFC-képes telefonnal való jegyvásárlás, tovább szélesítették kapcsolatukat eddigi partnerükkel, az NXP-vel. A bevezetett mobiljegy pilot programban résztvevőknek telefonjukkal mindössze meg kell érinteniük egy ún. „touchpoint”-ot a megállóban, majd kiválasztani és megvásárolni a jegyet. A jegy adatai és a fizetési információk a meglévő mobilhálózaton keresztül kerülnek fel a telefonra.

Deutsche Bahn - NXP együttműködés a pilot programokkal indult 2008-ban, és mára a rendszer működő piaci megoldást biztosít a jegyvásárlás kérdésére. A „Touch&Travel” azonban nemcsak a e-ticketing piacra, hanem szakértők szerint a német NFC-képes telefonok penetrációjára is hatással lesz.

Fényképek: www.nearfield.org, www.m-commerce-blog.de, http://dmm.travel, www.city-data.com   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése