2011. szeptember 2., péntek

Elindult a Google mobilpénztárcája – 1. rész


Hosszú hónapok találgatásai után a Google hivatalosan is elindította mobilpénztárcáját, a Google Wallet-et. Valószínűleg az NFC technológia felfutásával szemben szkeptikus szemlélők is egyre kevésbé hitetlenek a mobilfizetési megoldások elterjedésével kapcsolatban azok után, hogy a Google Wallet (GW) mögé a keresőóriás mellett olyan világcégek álltak, mint a Citi Bank, a MasterCard, a First Data és a Vivotech – hogy csak a legnagyobbakat említsük. Mivel az NFC-alapú mobilfizetés és a TSM ökoszisztéma szempontjából mérföldkőnek számít a GW a Smart Insight összefoglalójának segítségével két részletben bemutatjuk a most bevezetett mobilpénztárcát.
A GW gyakorlatilag egy okostelefon alkalmazás, amely lehetővé teszi, hogy a telefonnal érintés nélkül fizessünk, valamint, hogy időt és pénzt spóroljunk meg. Ez utóbbi abból fakad, hogy a technológia és a kapcsolódó applikáció révén a kereskedők személyre szabott és jól célzott ajánlatokkal, promóciókkal és hűségakciókkal tudják kiszolgálni ügyfeleiket. A megfelelő targetálás révén a szolgáltatók a gyorsabb és kényelmesebb vásárlás élményét biztosítva jelentősen megerősíthetik a vevőikkel való kapcsolatot.
A GW idén nyártól tesztüzemben működik. A pilot-ot elindító cégek további bankok, fizetési hálózatok, mobilszolgáltatók, készülékgyártók, POS szolgáltatók és kereskedők számára is lehetővé tették, hogy csatlakozzanak a projekthez. Mindez jól illusztrálja a Google elképzelésének lényegét: a GW egy olyan, nyitott mobilpénztárca kíván lenni, amelyben minden olyan kártya, kupon és voucher beilleszthető, amely jelenleg a bőrpénztárcák zsebeiben fekszik.

Annak ellenére, hogy az e-kereskedelem egyelőre csak a teljes eladások 8%-át teszi ki, Stephanie Tilenius elektronikus kereskedelmi és fizetési megoldásokat fejlesztő divízió alelnöke nagyon bízik a megoldás sikerében. Megítélése szerint 2011 a „molo”, azaz „mobile local commerce” éve lesz, mivel a kereskedelem fennmaradó 92%-a továbbra is a „fizikai világban” zajlik. Mindez az okostelefonok terjedésével, a geolokáció térnyerésével és az NFC technológiával a kereskedelem egy új korszakát hozhatja el.


A GW pillanatnyilag kétfajta fizetési módot tesz lehetővé: a pénztárca egyfelől lehet PayPass-nak megfelelő Citi bankos MasterCard kártya, vagy lehet virtuális Google prepaid kártya. Azok, akik már rendelkeznek Citi-s PayPass kártyával, mindössze OTA (over-the-air) technológia a plasztikot egyszerűen hozzá kell adniuk a GW-hez. Ennek a folyamatnak a biztonságát a First Data TSM szolgáltatása garantálja. A PayPass révén a GW felhasználók az USA-ban 124.000, míg a világon 311.000 helyen fizethetnek telefonjukkal. A másik esetben egy bármilyen fizetési kártya segítségével a felhasználó feltöltheti Google Prepaid „kártyáját”, amivel ettől kezdve gond nélkül fizethet.
A MasterCard, a Citi és a First Data mellett a Google POS rendszereket gyártó cégekkel és a vezető kereskedelmi márkákkal is együttműködik annak érdekében, hogy egy egészen újszerű vásárlási élményt valósítson meg, a SingleTap-et. Ennek lényeg, hogy a vásárló egyetlen érintéssel fizethet a hitelkártyájával vagy ajándékkártyájával, felhasználhatja a meglévő kedvezményeit és egyben gyűjtheti hűségpontjait. Ezen új POS-ek gyártása érdekében a keresőóriás olyan vállaltokkal dolgozik együtt, mint a VeriFone, a Hypercom, az Ingenico és a ViVOtech.
A GW egy alkalmazás specifikus PIN kódot használ, és minden fizetési kártya tárolása és titkosítása az ún. biztonsági elemen történik. Ez a biztonsági elem teljesen el van különítve az androidos eszköz memóriájától, és – ahogy ez a most indult pilotban is látható – csak az arra engedéllyel rendelkező programok férhetnek hozzá. A teszt egyébként New York-ra és San Francisco-ra fókuszál, ahol a PayPass penetráció igen magas. A Cola automatáktól a taxikon át az outletekig számos elfogadóhely működik már. A kereskedők bevonásában a First Data segíti a projektet, így ezres nagyságrendben csatlakoznak a különböző szereplők a kontaktus nélküli fizetési rendszerhez.

Projektjük fontos része – ahogy ez a videóból is kitűnik –, hogy a Google össze tudja kötni a hirdetések útján megszerzett engedményeket a GW-tel. Így, ha a Google keresőjében például éttermet keresünk, a találatokban megjelenő ajánlatokat, kedvezményeket választva azokat automatikusan szinkronizálni tudjuk a mobilpénztárcánkkal, amely diszkontot egyetlen érintéssel érvényesíteni is tudunk a fizetéskor. Ez egyben azt is mutatja, hogy amikor néhány hónapja arról elmélkedtünk, hogy a Google-nak miért éri meg mobilpénztárcába fektetni, nem lőttünk nagyon mellé.

Folytatjuk…

Fényképek: www.google.com        

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése