2011. október 6., csütörtök

RFID fejlesztések az amerikai áruházláncokban


Annak ellenére, hogy az utóbbi időben az NFC mellett jószerivel egy szó sem esett az RFID technológiáról – sem a blogunkban, sem a hazai sajtóban –, az RFID-t nem szabad leírni. A technológián alapuló megoldások kiválóan alkalmasak a logisztikai problémák megoldására, illetve az egyes termékek, árucikkek nyomon követésére. Misem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a Jóbarátok című sorozat révén hazánkban is megismert Bloomingdale áruházlánc (ez volt Rachel kedvenc boltja) tulajdonosa mind a 850 üzletét RFID technológián alapuló rendszerrel látja el 2012 végéig.
A 850 áruházat birtokló Macy’s Inc. egy több éves tesztidőszakot követően a napokban jelentette be, hogy boltjaiban árucikk szinten fog RFID tag-et használni, eleinte a legnépszerűbb, leg többet felpróbált ruhákon, később pedig az összes árucikkre kiterjesztve. 2008 vége óta teszteli a társaság a cikkszintű RFID tag-ek használatát. Eleinte a pilot csak az egyik new yorki Bloomindale üzletben futott, amely raktárjának pontosságát és sebességét folyamatosan összehasonlították más boltjaikéval. Az első eredményeket követően a pilotot kiterjesztették néhány további boltra és hat elosztó központra. A tesztek magukért beszéltek: az egyes árucikkek helyének megtalálása 97%-ra emelkedett köszönhetően az RFID tag-eknek.
A technológiára történő áttéréssel párhuzamosan a Macy’s beszállítóinak passzív UHF (ultrahigh frequency) tag-ekkel kellett ellátniuk termékeket, amelyek tageket automatikusan visszaküldtek az adott árucikk értékesítését követően. Mindez lehetővé tette, hogy az alkalmazottak bármely boltban jóval gyorsabban le tudják kérni a raktárkészlet adatokat, akár havonta többször is, szemben azzal, hogy korábban évente egyszer volt átvizsgálva a készlet. A naprakész raktári adatok lehetővé teszik, hogy a társaság időben reagáljon a fogyó árucikkekre (ne legyen készlethiány valamely termékből), ami természetesen az eladásokra is jótékony hatással van.

Vásárlók is jól járnak a tag-ek használatával, mivel minden egyes árucikkből van a keresett méretben, illetve a kívánt színben. A vásárlók jobb kiszolgálása tehát mindössze a megfelelő logisztikán és a kiforrott technológián múlik. A Macy’s egyelőre csak az olyan méret érzékeny termékeknél használja a tag-eket, mint a női és férfi alsóneműk, férfi nadrágok, farmerruházat és a női cipők. Amennyiben a rendszer a 2012-es indulást követően beválik további termékkategóriákat is bevonnak a projektbe.

Fényképek: www.viaggiaresempre.it, www.siemens.cz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése